Simtgades Tops ar pozitivām pārmaiņām
Okt 09

Simtgades Tops ar pozitivām pārmaiņām

Baltijā plašāko zīmolu un dzīvesstila pētījumu Brand Capital veicam jau 14 gadu. Starplaikā dzimuši jauni zīmoli un arī “vecie” nesnauž, mainās cilvēku ieradumi un attieksmes, turklāt ik gadu pētījumam pievienojam jaunas nozares, zīmolus un aktuālās tēmas. Arī šogad zīmolu listi papildinājuši virkne digitālo rīku, pakalpojumu un citu jomu zīmoli, kas pēdējos gados ieņēmuši stabilu vietu mūsu ikdienas dzīvē. Jau ierastos zīmolu vērtēšanas kritērijus – piesaiste, kvalitāte, unikalitāte, izdevīgums un zaļums – šogad papildinājis jauns vērtējums, kas ļaus uz zīmoliem apskatīties citā, sociāli atbildīgākā gaismā. Tāpēc saldajā ēdienā šogad cēlām gaismā jaunu un simtgades noskaņām atbilstošu – Latvijas cilvēcīgāko zīmolu topu.

Cilvēcīgos mīl vairāk

Tāpat kā jebkurās attiecībās, arī zīmolu pasaulē augstu vērtējam uzticību, atbildību, aizrautību un arī cilvēcību. Attiecīgi, vairāk cienām un mīlam tos, kuriem ir savs viedoklis, kuri iestājas par sabiedrībā nozīmīgām tēmām un dod savu ieguldījumu pozitīvu pārmaiņu veicināšanā. Ņemot vērā tēmas aktualitāti visā pasaulē, esam izveidojuši pirmo Latvijā cilvēcīgāko zīmolu topu. Jautājums, kuru uzdevām Latvijas iedzīvotājiem bija, cik lielā mērā attiecīgais zīmols veicina pozitīvas pārmaiņas sabiedrībā. Latvijas Valsts Meži, Swedbank un LMT pelnīti atrodas šī topa augšgalā, jo ilgstoši atbalsta dažādus valstī un sabiedrībā aktuālus jautājumus kā tīra vide, moderna izglītība, nācijas pašapziņa, u.c. Guvām apstiprinājumu mūsu aizdomām, ka cilvēcīgumam ir būtiska ietekme uz zīmola mīlētāja skaitu, apsteidzot pat unikaliātes un kvalitātes vērtējumus. Šī topa līderus redzam arī pērn publicētajā Latvijas darba devēju zīmolu topa augšgalā – tātad cilvēcīgums piesaista un motivē gan pašus, gan apkartējos.

Virtuālā mīla nerūs

Pēdējos gadus jau ierasts, ka mīlētāko zīmolu topa augšgalā gozējas globāli un lokāli digitālie rīku un pakalpojumu zīmoli kā Google, Facebook, Inbox, u.c. Šogad to dominance pieaugusi vēl vairāk – šo jomu pārstāv jau 6 no 10 mīlētākajiem zīmoliem. Tā kā mūsu viedtelefonos šo zīmolu lietotnes aptaustām neskaitāmas reizes dienā, ir tikai loģiski, ka attiecības ar tiem veidojas ciešākas un intīmākas. Arī Swedbank, kas gozējas topa augšgalā, pamatā ir virtuāls rīks mūsu viedtelefonos un datoros, jo dzīvu bankas dabinieku fiziskā telpā sastopam aizvien retāk. Brand Capital dzīvesstila dati rāda, ka cilvēki kļūst aizvien atvērtāki tehnoloģijām – mazāk saredz tajās draudus, vairāk ieguvumus. Pieredze gan rāda, ka viss ir ciklisks. Tāpēc neizslēdzu, ka pēc pamatīgas virtuālo labumu izēšanās, sabiedrība atkal sāks novērtēt “dzīvas” pieredzes reālajā vietā un laikā.

Potenciālie vienradži audzē muskuļus

Jau otro gadu kopā ar Accenture veidojam arī Latvijas Startup zīmolu topu. Priecē, ka šīs jomas uzņēmumi turpina augt - Latvijā to jau ir ap 300, Baltijā – ap 1000, no kuriem vairums ir tehnoloģijās balstīti un uz globāliem tirgiem orientēti. Arī zīmolu topā saņēmām vairāk pieteikumus kā pērn, jūtami audzis arī finālā iekļuvušo komandu “piču” prezentāciju līmenis. Vēlreiz pārliecinājāmies, ka Latvijā netrūkst talantīgu jaunuzņēmēju un aizrautīgu inovatoru, kuru idejām nav robežu. Tāpat skaidrs, ka pavisam drīz būs arī vienradži (uzņēmumi, kur vērtība sasniedz 1 miljardu USD). Viena no reālākajām iespējām šo procesu paātrināt varētu būt partnerība jaunuzņēmumu un korporatīvo milžu starpā, jo vieniem ir inovatīvas idejas un jauni tehnoloģiju risinājumi, bet otriem milzīga pieredze un resursi. Tieši tāpēc Zīmolu tops kļuvis par platformu, kur šie tik dažādie uzņēmumi var viens otru satikt, iepazīt, un cerams arī apvienot spēkus lielākam lēcienam vienradžu virzienā.

Laimes lāci gaidot

Lai arī kritiskā domāšana Latvijā pieņemas spēkā, un šogad vidēji par 4% mazāk nekā pērn uzticamies visa veida medijiem un komunikācijas kanāliem, sabiedrībā audzis pieprasījums pēc laimes lāča, kas atrisinās visas problēmas un atbildēs uz jautājumiem mūsu vietā. Pēdējos 3 gados par 15% pieaudzis to cilvēku skaits, kas iegādājušies loterijas biļeti vai piedalījušies kādā azartspēlē vai totalizatorā. Katrs trešais tic horoskopiem, 61% tic dievam un gandrīz tikpat daudz cilvēku tic, ka ir dzīvība uz citām planētām. Vienīgi par pensijām vairs nav pārliecība, jo mazāk kā puse Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka valsts tiem nodrošinās normālu pensiju.

Otrajā simtgadē iesoļojam apņēmības pilni

Šogad turpinās pēdējo gadu tendence meklēt jaunu pieredzi gan fiziskajā, gan digitālajā pasaulē, kas bieži nozīmē arī dažādu tehnoloģiju izmantošanu. Vairāk ceļojam gan pa Latviju, gan uz citām valstīm (+8%). Vairāk nekā pērn skatāmies interneta tiešraides (+10%). Jau tagad vairāk kā puse sabiedrības izmantojuši viedierīci, lietotni vai mājas lapu sporta aktivitātēm vai veselības monitorēšanai (+8%). Turklāt vairākums sabiedrībā tic, ka tehnoloģijas un mākslīgais intelekts uzlabos mūsu dzīvi un dos būtisku labumu nākamo piecu gadu laikā. Gandrīz visi (90%) piekrīt apgalvojumam, ka lai būtu veiksmīgs karjerā, nepieciešams nepārtraukti apgūt jaunas prasmes.

Atliek vien novēlēt, lai neapstājamies pie prātīgām atziņām un atbildēm pētījumos, bet tiešām apgūstam jaunas prasmes, ļaujam tehnoloģijām atvieglot dzīvi, šķirojam atkritumus un dzīvojam zaļi, un visādi citādi veicinām pozitīvas pārmaiņas sevī un sev apkārt. Tad arī skats uz Latvijas un pašu nākotni būs arvien gaišāks.

Vairāk par Zīmolu topu vari uzzināt oktobra žurnālā Kapitāls, kam pieejama arī digitālā versija. Visus uzvarētājus, kā arī interaktīvos topus iespējams apskatīties zimolutops.lv. Savukārt foto no apbalvošanas ceremonijas skati galerijā.

Komentāri
Andris Rubīns
autors
Andris Rubīns
DDB Latvia
Brīvības 40, Rīga, LV 1050, Latvia
+ 371 67288265
magic@ddb.lv
Vairāk
Visas tiesības rezervētas, DDB Worldwide Communication Group Inc © 2018

Analītiskās sīkdatnes šajā vietnē

Analītiskās sīkdatnes apkopo informāciju, kā Tu lieto tīmekļa vietni, konstatē biežāk apmeklētās sadaļas, ieskaitot saturu, kuru Tu izvēlies, pārlūkojot vietni. Informācija tiek lietota analīzes nolūkos apkopotā veidā. Var tikt izmantotas trešo personu sīkdatnes, piemēram, Google Analytics.

Nospiežot “Saglabāt izmaiņas”, Tu apstiprināsi, ka esi iepazinies ar informāciju par sīkdatnēm un to izmantošanas mērķiem.