Tas, visdrīzāk, tiešām strādā
Okt 02

Tas, visdrīzāk, tiešām strādā

Cilvēki pieseko zīmolam tikai uz brīdi, lai piedalītos like&share konkursā, sociālo mediju auditorija ir tikai jaunieši un frīki, normāli cilvēki visam šim sviestam nepievērš uzmanību, un vispār — sociālo mediju eksperti ir mūsdienu reklāmas nozares bezjēdzīgākā profesija. Varbūt ne tik radikāls, bet skeptisks viedoklis bieži dominē brīžos, kad uzņēmumu valdes sēžu laikā saruna nonāk līdz ierastajam jautājumam — kāds būs sociālo mediju investīcijas ROI, jeb, latviski runājot, jēga. Uz šo jautājumu šogad mēģinām atbildēt no savas limitētās perspektīvas, bet toties ar reāliem Latvijas datiem. No vienas puses mēs mērām zīmolu mīlestību reālajā dzīvē Mīlētāko zīmolu topā, bet otras puses - mērām zīmolu apspriešanu internetā, Ietekmīgāko zīmolu topā. Saliekot šos abus kopā, ieguvām ainu, kurā katrs trešais no TOP 300 Latvijas zīmoliem ir aktīvs kādā no sociālajiem medijiem Facebook, Twitter, Instagram vai Draugiem. Tālāk, salīdzinot šo trešdaļu sociālajos medijos aktīvo zīmolu izaugsmi ar divām trešdaļām neaktīvo, esam ieguvuši dažas tēzes, ar kurām gribētu dalīties — ar īso atbildi, ka nekādi nespējam pierādīt apgalvojumu, ka sociālie mediji būtu bezjēdzīgi.

Sociālie zīmoli ir augošāki

Ir svarīgi zināt, ka aptuveni puse no TOP300 zīmoliem Latvijā šī gada topā ir spējuši kāpināt mīlētāju skaitu, bet otra puse mīlētājus ir zaudējuši. Vidējais kāpums sanāk vienāds ar aptuveni 0% jeb kopējā mīlētāju skaita bilance zīmoliem Latvijā ir neitrāla, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tieši tāpēc ir būtiski un interesanti apzināties, ka no šiem zīmoliem tie 100, kuri ir aktīvi apspriesti sociālajos medijos, ir spējuši pārspēt pārējos 200, izcīnot vidēji 0,8% mīlētāju skaita pieaugumu reālajā dzīvē. Lai arī absolūtos skaitļos šis šķiet neliels rādītājs, tas ir ļoti būtisks, jo vidēji Latvijā zīmolu mīl 8% cilvēku, kas nozīmē, ka runa ir par desmito daļu no vidējā zīmola mīlētājiem. Īsumā, ja par Jūsu zīmolu runā sociālajos medijos, visticamāk, tas ir audzējis mīlētāju skaitu.

Lielāko veiksmi nes Facebook

Tā kā sociālie mediji nav viens vesels, ir būtiski apzināties atšķirības to ietekmē uz zīmoliem. Vadoties pēc šī gada datiem, redzams, ka kopumā ar zīmolu panākumiem reālajā dzīvē saistās Facebook auditorijas uzrunāšana — šis kanāls ir par 30% efektīvāks nekā citi. Mazāk mīlētāju skaitu audzējuši Draugiem un Twitter aktīvie zīmoli. Interesants fenomens ir Instagram, kurā aktīvie zīmoli ir bijuši visveiksmīgākie — es gan šo interpretētu tā, ka šajā teritoijā ienāk jau veiksmīgie —  tie, kuri jau ir ekselenti citos sociālajos tīklos, kā arī ar profesionālu komandu un investīcijām apveltītie. Instagram ir vislielākais izaicinājums zīmoliem, jo tajā nevar pirkt skatījumus un tur dzīvo ļoti prasīga auditorija attiecībā uz satura vizuālo kvalitāti.

Svarīga iesaiste, ne tikai sekotāji

Sociālo mediju pirmsākumos sekotāju skaits bijis galvenais zīmolu mērķis. Šobrīd pieredze un nu jau arī dati parāda, ka svarīgāks ir apjoms, cik bieži katru mēnesi cilvēki zīmolu piemin un iesaistās diskusijās, nekā, cik daudzi savulaik nospieduši Like vai Follow pogas. Protams, ka sekotāju skaits ir būtisks, bet ne būtiskākais faktors zīmolu izaugsmē. Arī cilvēku attieksmes ziņā redzams, ka aizvien vairāk cilvēku (39%) ir gatavi sekot zīmoliem, kuri piedāvā iesaistošu un izklaidējošu saturu, nevis meklē racionālus ieguvumus kā dāvanas vai atlaides. Tā kā šai tendencei ir augošs raksturs, cerams, ka nākotnē zīmolu sociālie profili aizvien mazāk izsktatīsies pēc reklāmu apkopojuma vai izložu sludinājumiem.

7 veiksmīgu zīmolu ieradumi / Kristaps Siliņš from DDB Latvia on Vimeo.

Daži argumenti skeptiķiem

Lai arī dati ir pētīti korekti, pastāv iespēja, ka darbojas reverse-causality jeb statistikas problēma, ka nevar zināt ietekmes virzienu. Varbūt ir tieši otrādi - ja zīmols audzē popularitāti reālajā dzīvē, tas kļūst apspriestāks arī internetā. Otrs, ticamāks skaidrojums vismaz Instagram nozīmīgajam rādītājam ir selection bias jeb tas, ka tikai tie zīmoli, kuriem jau šobrīd iet labi, gatavi investēt sociālo mediju saturā. Lai arī šie faktori ir iespējami, tomēr maz ticams, ka to ietekme ir tik liela, lai būtu būtiska, tāpēc vismaz šobrīd mūsu verdikts ir, ka Latvijā pēdējā gada laikā zīmolu aktivitāte internetā jo īpaši tas, cik zīmoli spējuši ģenerēt sarunu par un ap sevi, ir būtisks faktors, kas sekmējis izaugsmi daudziem TOP300 zīmoliem.

Ko no tā mācīties zīmoliem?

Vienkāršais ieteikums būtu atrast reālu cilvēku problēmu, sāpi, berzi vai varbūt vēlmi, ideju, kas saistās ar zīmola pozicionējumu, un sākt veidot ap to diskusiju, kā arī ideālā gadījumā radīt rīkus un risinājumus, kas sniedz reālu pienesumu un arī kļūst par sarunu tēmu. Papildus, vairāk fokusēties tieši uz ikmēneša apspriešanas rādītājiem, piemēram, Ietekmīgāko zīmolu topā nekā auditorijas izmēru. Ņemt vērā, ka sociālo mediju kanālu izvēli vislabāk piemērot savai nozarei, jo, lai arī Facebook vidēji Latvijā šķiet efektīvākais, nav vienas formulas visiem.

Komentāri
DDB Latvia
Brīvības 40, Rīga, LV 1050, Latvia
+ 371 67288265
magic@ddb.lv
Vairāk
Visas tiesības rezervētas, DDB Worldwide Communication Group Inc © 2018

Analītiskās sīkdatnes šajā vietnē

Analītiskās sīkdatnes apkopo informāciju, kā Tu lieto tīmekļa vietni, konstatē biežāk apmeklētās sadaļas, ieskaitot saturu, kuru Tu izvēlies, pārlūkojot vietni. Informācija tiek lietota analīzes nolūkos apkopotā veidā. Var tikt izmantotas trešo personu sīkdatnes, piemēram, Google Analytics.

Nospiežot “Saglabāt izmaiņas”, Tu apstiprināsi, ka esi iepazinies ar informāciju par sīkdatnēm un to izmantošanas mērķiem.